Ağız yaraları

İnsanın neresi ağrırsa canı oradaymış denir ya, ne kadar doğru söylemiş büyüklerimiz. Zaman zaman  ağız içi yaraları ile karşılaşmaktayım, benim de başımın tatlı belası aftlar.

Toplum genelinde sıklıkla gördüğümüz ağız yaraları, stomatit olarak adlandırılmaktadır. Ağız yaralarına örnek olarak uçuk ve aftları gösterebiliriz.

Aftlar:

Toplumun %20’sinde rastlanabilen ağız lezyonudur. Sıklıkla yanak ve dudak mukozasında, damakta, diş etinde görülür. Beyaz renkli, zaman zaman derin olabilen ancak çoğunlukla yüzeysel olan, etrafı kırmızımsı bir hare ile çevrili ve ağrılı lezyonlardır. Genellikle tek olup, nadiren aynı anda birkaç tane çıkabilir.

Aftların oluşumu tam olarak bilinmemekle birlikte, stres, asitli gıdalar, travmalar, demir ve B 12 vitamini eksikliği durumlarında görülme sıklığında artış bildirilmiştir.

Bilinen herhangi bir tedavisi yoktur. Semptomlara yönelik rahatlatıcı tedaviler uygulanır.

Uçuklar:

Viral bir enfeksiyondur. Etkeni Herpes Simplex Virüsüdür. Dudakların dış kenarında, burun mukozasında, nadiren de ağız içinde damakta yerleşen lezyonlar yapar. Lezyonun oluşmasından birkaç gün önce o bölgede ağrı hissedilebilir. Sonrasında da içi sıvı dolu kabarcıklar meydana gelir. Kabarcıklar 4-5 gün içinde patlar ve kabuklanarak iyileşir.

HSV,  vücuda alındıktan sonra sessiz kalarak uzunca yıllar bekleyebilir. Vücudun bağışıklık sisteminin zayıfladığı stres, ateşli enfeksiyon hastalıkları, demir ve B 12 vitamini eksikliği, hormonal değişiklikler gibi durumlarda aktif hale geçen HSV, lezyonlar oluşturmaya başlar.

Uçuk lezyonu olan kişi ile temas etmek, öpüşmek, ortak eşya kullanmak bulaşımı ve yayılımı kolaylaştırır.

Viral bir enfeksiyon hastalığı olması sebebi ile semptomatik rahatlatıcı tedavilerin yanında antiviral tedaviler de uygulanmaktadır.